دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد
سرخط خبرها

ماجرای درج قیمت تولیدکننده روی کالا چیست؟ | جزئیات شیوه جدید قیمت‌گذاری

  • کد خبر: ۹۳۹۹۸
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
  • ۴
ماجرای درج قیمت تولیدکننده روی کالا چیست؟ | جزئیات شیوه جدید قیمت‌گذاری
قرار است بعد از این به جای قیمت مصرف کننده، جمع قیمت تمام شده تولید به اضافه سود تولیدکننده و ارزش افزوده را روی ۱۴ نوع کالا بخوانید. بعد خودتان درصد سود مربوط به کالا را به آن اضافه و مبلغ را پرداخت کنید.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ اگر دیدید قیمت روی بعضی کالا‌ها کم شده است، اشتباه نکنید؛ ارزانی در کار نیست، فقط قرار است بعد از این به جای قیمت مصرف کننده، جمع قیمت تمام شده تولید به اضافه سود تولیدکننده و ارزش افزوده را روی ۱۴ نوع کالا بخوانید. بعد خودتان درصد سود مربوط به کالا را به آن اضافه و مبلغ را پرداخت کنید.

شاید اگر این خبر را نشنیده باشید، حالا ذهنتان با بمباران سوال پر شود. قرار است ما در قالب پویش «بی قیمت نخریم ۲» مرحله به مرحله با مجریان این طرح و مردم پیش برویم تا درکنار تهیه گزارش به سوال‌های مطرح شده نیز پاسخ دهیم؛ برای همین اول خلاصه‌ای از خبر را برایتان می‌گوییم و بعد هم ماجرای همراه شدنمان با بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت در بازرسی از دو کارخانه تولید نوشیدنی و اجرایی شدن این طرح در خراسان رضوی را برایتان تعریف می‌کنیم.

ماجرای درج قیمت تولیدکننده چیست؟

در مرحله اول از ۲۷ آذر درج قیمت تولیدکننده برای چهار قلم کالای مصرفی شامل آب معدنی، نوشابه گازدار، آبمیوه و ماءالشعیر و چهار قلم کالای سرمایه‌ای شامل غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو اجباری شد و هفته گذشته در مرحله دوم پودر لباس شویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباس شویی هم به این فهرست اضافه شد. از حالا به بعد روی این محصولات قیمت تولیدکننده را خواهید دید. این را که به هرکدام حداکثر چقدر سود باید اضافه شود، در جدول زیر برایتان آورده ایم.

درضمن تولیدکننده‌ها فقط حق دارند ۳ درصد تخفیف روی محصولاتشان اعمال کنند و دیگر خبری از اشانتیون نیست. اما اجرای این طرح چه فایده‌ای دارد؟ اصلی‌ترین دلیلی که مسئولان برای فواید طرح بیان می‌کنند، حذف تخفیف‌های دروغین، شفاف سازی قیمت‌ها و حذف دلال‌ها از نظام تولید است که درصورت تحقق، همه این‌ها درنهایت به نفع مصرف کننده است تا سود واسطه و واسطه گری‌ها از جیبمان نرود.

قیمت تولید روی بطری نوشابه

برای اینکه ببینیم اجرای این طرح در خراسان رضوی و مشهد چطور پیش می‌رود، با بازرسان سازمان صمت که این روز‌ها یکی از کار‌های اصلی شان نظارت بر نحوه قیمت گذاری هاست، همراه شدیم و ساعت ۹ صبح وارد یکی از کارخانه‌های تولید نوشیدنی در شهرک صنعتی توس مشهد شدیم تا در کنار بازدید، حرف تولیدکننده‌ها را درباره اجرای طرح بشنویم. اول با عبور از راهروی شیشه ای، خط تولید را تماشا کردیم. بعد به درخواست بازرسان برای بررسی بیشتر نحوه قیمت گذاری، مستقیم وارد سالن تولید شدیم. دوست داشتیم از حال وهوای سالن تولید و شیشه‌هایی بنویسیم که به سرعت پشت سر هم با نوشابه سیاه و زرد پر می‌شدند، اما باید کلماتمان را برای نوشتن از انتقاد‌ها و نگرانی‌های واحد‌های تولیدکننده نگه می‌داشتیم.

سه محصول از تولیدات این کارخانه، مشمول قیمت گذاری جدید می ‎شود که باید بررسی شود. نوشابه ۵/۱ لیتری که قبل از آن قیمت مصرف کننده ۱۴ هزارو ۳۰۰ تومان داشت، حالا با قیمت تولیدکننده ۹ هزارو ۳۰۰ تومان، نوشابه ۳۰۰ سی سی ۵ هزار تومانی حالا با قیمت ۳ هزارو ۵۰۰ تومان و دلستر یک لیتری ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومانی با قیمت ۹ هزار تومان تولید می‌شود که به ترتیب ۳۵ درصد، ۳۰ درصد و ۲۱ درصد با قیمت درج شده قبلی (یعنی قیمت مصرف کننده) متفاوت است.

فروش، سکته کرده است

در ادامه بازدید، علی میرزایی، کارشناس اداره نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت، برای ما درباره این طرح و فوایدش می‌گوید و ضمن بررسی اسناد و مدارک از مدیران کارخانه می‌خواهد تا اگر انتقاد یا پیشنهادی درباره اجرای این طرح دارند، مطرح کنند.

همین یک جمله کافی است که باب درددل مدیرعامل کارخانه باز شود و آماری عجیب از کاهش فروش محصولات خود در دو هفته اخیر بدهد. او از اصطلاح «سکته فروش» برای توصیف وضعیت بازار استفاده می‌کند و می‌گوید: اگر پیش از این ۳۰ تا ۴۰ هزار بسته در روز فروش داشتیم، اکنون فروشمان به هزار بسته در روز رسیده و عملا دچار سکته شده است. دلیلش را هم این طور بیان می‌کند که به دلیل کاهش تخفیف ها، توانایی رقابت با رقبایی را که به گفته او بعضی از آن‌ها هنوز با فاکتورسازی تخفیف‌های چشمگیری به خرده فروشان می‌دهند، ندارد.

مدیرعامل کارخانه ادامه می‌دهد: صنعت نوشابه تنها برند در ایران است که با بهترین‌های دنیا رقابت می‌کند. برخی مردم ترجیحشان، خرید کالا با برند خارجی است که کار را برای شرکت‌های تولیدی داخلی سخت می‌کند.
میرزایی در پاسخ به این انتقاد می‌گوید: همه این‌ها بررسی خواهد شد و این طرح دقیقا برای جلوگیری از تخفیف‌ها و سود‌های غیرواقعی است و ضمن بازرسی از بازار با هر قانون شکنی برخورد خواهیم کرد.

قیمت کارخانه‌ها در ترازوی صمت

مشکلات تولید با قیمت تولید

دومین بازدید ما از دیگر کارخانه تولید نوشیدنی با دو برند متفاوت است. آنجا هم قبل از هرچیز از خط تولید کارخانه بازدید می‌کنیم و بعد برای نوشتن صورت جلسه دور یک میز می‌نشینیم. حرف‌های این تولیدکننده کمی با تولیدکننده قبلی متفاوت است. او می‌گوید: هنوز برای برند ما کاهش فروش در بازار، خود را نشان نداده است. البته کمی با کاهش مواجه شده ایم، اما دلیلش خرید‌های حجمی مشتریان، قبل از اعمال تغییرات بوده است. مدیرعامل کارخانه به احتمال کاهش تولید و فروش به دلیل کاهش سود توزیع کننده و مغازه دار اشاره می‌کند و می‌گوید: شاید این تغییر در درج قیمت‌ها به ظاهر برای تولیدکننده مهم نباشد، اما محدود شدن سود برای توزیع کننده، باعث می‌شود که حجم درخواست خرید کاهش پیدا کند؛ چون به عنوان مثال ۱۰ درصد سود برای سوپرمارکتی که ماهانه کلی هزینه سربار دارد، توجیه ندارد.

از مشکلات دیگری که این تولیدکننده‌ها مطرح می‌کنند، تغییر مداوم قیمت مواد اولیه و هزینه است که نمونه آن را افزایش ارزش افزوده و رسیدن آن به ۱۶ درصد از ۱۳ دی بیان می‌کنند و می‌گویند: این موضوع باعث می‌شود در هر سری تولید، قیمت تمام شده متفاوتی درج شود.
آن طور که از خلاصه حرف‌های آن‌ها می‌توان فهمید، گویا محدوده تغییر قیمت‌های تولید را پیش از این به جای تغییر در قیمت نهایی درج شده روی محصول با کاهش و افزایش تخفیف ها، متعادل می‌کرده اند.

تفاوت قیمت تمام شده یک کالا با برند مشابه در شهر‌های مختلف، دیگر ایرادی است که به طرح یادشده وارد می‌کنند، اما برخی کارشناسان این موضوع را یک امتیاز می‌دانند؛ زیرا به عنوان مثال اگر هزینه تولید یک کالا در کارخانه مشهد کمتر است، چرا باید مشهدی‌ها قیمت کارخانه‌ای در شهر دیگری را پرداخت کنند؟ همچنین پیش از اجرای طرح، تولیدکننده هزینه حمل را براساس میانگین دورترین شهر‌هایی که کالا به آنجا ارسال می‌شد، محاسبه می‌کرد، اما حالا اگر مبنای ما قیمت تولیدکننده باشد، در این صورت کالایی که در مشهد فروخته می‌شود، با درصدی کمتر نسبت به شهر‌های دورتر عرضه می‌شود.

به هرحال هنوز در قدم اول اجرای این طرح هستیم و حرف وحدیث درباره آن بسیار است. احتمالا یکی از سوال‌هایی که در ذهن شما پیش آمده است، نحوه محاسبه قیمت مصرف کننده در هنگام خرید است یا مشکلاتی که فروشندگان سوپرمارکت‌ها و خرده فروشان با مشتری‌های خود خواهند داشت. به گفته میرزایی، به اصناف اعلام شده است که به اتحادیه‌های زیرمجموعه خود درباره ضرورت درج قیمت مصرف کننده در فروشگاه‌ها تذکر بدهند. البته همان طور که گفتیم، در ادامه این پویش، قوت‌ها و ضعف‌ها در لایه‌های مختلف از تولید تا مصرف را بررسی خواهیم کرد.

شفاف سازی نظام توزیع، ضروری است

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی با اشاره به اجرایی شدن طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌ها در خراسان رضوی می‌گوید: در این راستا، بازدید‌های میدانی ما آغاز و مشخص شده است که واحد‌های تولیدی درحال اجرای این طرح هستند. بازرسان سازمان صمت، چند نمونه از این واحد‌های تولید را رصد و قیمت‌های تمام شده آن‌ها را بررسی کردند.

عباس اخوان با تاکید بر اینکه درج قیمت روی کالا لازم است، اما کافی نیست، می‌افزاید: به موازات درج قیمت تولیدکننده که شرطی لازم است، شفاف سازی نظام توزیع یک ضرورت است. گاهی چرخش کالا در کشور هرز می‌رود که این نظام توزیع باید هوشمند و شبکه دار شود.
او ادامه می‌دهد: تا انتظارات برحق مردم فاصله داریم، اما برای یکنواختی قیمت در سطح عرضه باتوجه به همت دولت و اجرای طرح‌هایی که در پیش گرفته است، امیدواریم در کوتاه مدت به این هدف برسیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
0
حاشیه سود در نظر گرفته شده برای خورده فروش منطقی نیست ،با ده درصد فقط هزینه ها در میاد،ضمنن برای حذف فرصتهای شغلی که توسط واسطه به وجود اومده بود ،چه فکری کردن؟؟؟؟؟میدونید چند نفر بازاریاب بیکار میشن تو کل کشور؟؟؟؟همچنین این طرح در بدترین زمان ممکن اجرا شد،سه ماه مونده به عید،همه مشغول خرید عید هستن،الان سر در گم هستن که جنس قیمت مصرف کننده بخرن انبار کنن یا صبر کنن جنس قیمت تولید کننده بیاد؟!؟!؟؟؟
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
0
0
این یعنی چی مگه امتحان ریاضی و کنکوره که مردم بیان ماشین حساب بگیرن دستشون بشینن قیمت تولید کننده رو با سود و مالیات و ... حساب کنن ببینن چقدر باید به مغازه دار پول بدن
این مسخره بازی ها چیه
دوباره برای مردم چه خوابی دیدین
چرا مردم رو آزار میدین
چرا مشکل به مشکلات مردم اضافه میکنین
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
0
اینا همش مسخره بازیه ،کل مطلب اینه که مردم با جزئیات مشغول باشن که نکنه فکرشون بره سمت کلیات والسلام!!!یکی هم راجع به اون تولید کننده ای که فرمودن هر روز قیمت مواد اولیه تغییر میکنه و مجبوریم تو هر سری تولید قیمت جدید بزنیم!خوب مرد حسابی چه فرقی میکنه تا دیروز قیمت مصرف کننده رو هر روز تغییر میدادید امروز به جاش قیمت تولید کننده رو تغییر بدید،بلاخره تحت هر شرایط خدا به داد مردم ایران برسه خدا اخر و عاقبتمون رو به خیر کنه حالا اینا روزهای خوبمونه
فرامرز
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
0
0
اتفاقی که می افته اینه که فروشنده می تونه قیمت رو متناسب با تورم تغییر بده و اعمال کنه. مثلا کالایی رو که یکسال پیش 2 تومن می فروخته حالا می تونه بی صدا 3 تومن بفروشه.
در تورم سنگین این سیگنال بخر و انبار کنه به سیستم توزیعه ناکارآمده که کالای مصرفی رو تبدیل به کالای سرمایه ای کرده.
مشکل سیستم توزیع کم بودن سرعت گردش پوله. مثلا اگر یک مغازه دار بتونه با سرمایه مغازه یک میلیون تومان، ده میلیون تومان گردش ماهانه داشته باشد و روی گردشش فقط یک درصد سود بگیره در پایان ماه صدهراز تومن سود نشون میده که به نسبت سرمایه مغازه معادل ده درصد ماهانه و صد و بیست در صد سالانه است. اینکار روی معمولا با راه اندازی فروشگاه های بسیار بزرگ انجام میدن. فروشگاه های کوچک ممکنه همینکار رو با فروش تخصصی انجام بدن. مثلا فقط شوینده بفروشن یا خرید کم ولی بسیار متنوع روزانه داشته باشن. خصوصا که حمل و نقل هم قراره گرون بشه.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->